Rozpočet: 375.170 EUR celkem, z toho PEF 69.925 EUR
Výstupy:
- IO1 Metodická příručka pro malé a střední organizace zabývající se náborem a zaměstnáváním příslušníků generace Z (stáří 16-22 let)
- IO2 Školení pro mentory uvnitř organizací
- IO3 Školení příslušníků generace Z
Interwork between generation Z and employers
- Oficiální stránky projektu: http://igenproject.eu/
- Facebook: https://www.facebook.com/iGENproject
Cílem projektu je podpora spolupráce mezi zaměstnavateli, vzdělávacími institucemi a mladými zaměstnanci.
Podle zpráv Eurostatu vstoupí v Evropě o 9 milionů méně mladých lidí na trh práce do roku 2025. Očekává se převis nabídky pracovních míst a intenzivní snaha zaměstnavatelů získat a udržet talentované zaměstnance. V současné době tvoří většinu na trhu práce generace z baby boomu 70. let, generace X a generace Y.
Generace Z ve věku 16 - 21 let začíná nebo se připravuje na zahájení pracovní kariéry. Tato generace očekává dobře zaplacenou a smysluplnou práci. Pokud zájemci o zaměstnání nebudou dostatečně motivováni nebo se neztotožní s cíli zaměstnavatele, snadno svoje místo opustí. Sebehodnocení nastupující mladé generace je vysoké. Mladí absolventi se domnívají, že budou pro zaměstnavatele významným přínosem jako zdroj nových nápadů, čerstvých myšlenek, i pro vynikající ovládání moderních technologií. Zároveň si jsou vědomi nedostatků v osobní komunikaci, ve zvládání konfliktů a v dodržování termínů.
Projekt bude harmonizovat cíle a potřeby dvou cílových skupin: zaměstnavatelů a příslušníků mladé generace Z. Soustřeďuje se na malé a střední podniky, které jsou pro mladé zaměstnance atraktivnější než nadnárodní firmy a které zároveň tvoří i 99% všech evropských podniků.
První intelektuální výstup projektu bude metodika pro malé a střední podniky, obsahující postupy a nástroje k vytvoření atraktivního a motivujícího pracovního prostředí. Metodika bude založena na podrobné analýze obou cílových skupin. Zaměstnavatelům poskytne návod, jak si uchovat konkurenceschopnost založenou na vlastní pracovní síle, jak zvládat každodenní pracovní proces a jak vytvářet rozvojové strategie.
Druhým výstupem bude výcvik mentorů k působení uvnitř podniků. Mentor by měl usnadnit přechod mezi školou a praxí a udržet mladého pracovníka v podniku. Cílem výcviku bude vytvořit potřebné dovednosti mentorů.
Třetím výstupem budou vzdělávací materiály pro příslušníky generace Z, zaměřené na praktické dovednosti, které se nedají získat z Internetu, ale vyžadují zkušenosti a osobní zapojení, např. asertivní komunikaci, týmovou spolupráci, schopnost efektivně řešit osobní konflikty.
Generace Z je první skutečně digitálně propojená generace, která je pod vlivem globálních faktorů. Řešení projektu se zúčastní partneři z různých zemí EU, z jihu i severu, západu i východu, takže bude možné porovnávat situaci v jednotlivých zemích, sdílet zkušenosti a hledat společná východiska.
Plánované výstupy budou založeny na analýze předchozích publikovaných poznatků a na podrobném poznání současné situace. Budou provedena dotazníková šetření. Diseminační aktivity se zaměří na cílové skupiny, veřejnost a odborníky v jednotlivých zemích. Připravované závěry budou konzultovány s odborníky a se členy cílových skupin. Většina výstupů bude prezentována a přístupná v národních jazycích a v angličtině. Na základě získaných poznatků budou vytvořeny studijní materiály a organizována školení mentorů v partnerských zemích.
Partneři projektu:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt iGEN programu ERASMUS, který je zaměřen na racionalizaci spolupráce mezi současnou generací vstupující na trh práce (generace Z) a zaměstnavateli, má za sebou právě první půlrok řešení. První fáze projektu byla věnována úvodnímu setkání partnerů, kteří na projektu participují, na němž byla detailně specifikována a schválena agenda prvního pololetí projektu a rozděleny jednotlivé úkoly mezi partnery.
V první fázi se projekt zaměřuje na průzkum a dotazování zástupců generace Z, a to ve třech formách. Zástupci generace Z byly oslovování jednak s využitím dotazníkového šetření, v jehož rámci byly zjišťovány postoje respondentů s ohledem na jejich budoucí uplatnění na trhu práce. Dále byli zástupci generace Z oslovování kontaktně a v každé partnerské zemi bylo provedeno několik individuálních interview na dané téma a taktéž skupinová sezení, jejichž průběh byl zaznamenán a analyzován. Detailnější popis aktivit prvního pololetí projektu iGEN přináší první newsletter.