Forma studia: prezenční nebo kombinovaná
Délka studia: 4 roky (8 semestrů)
Profil absolventa studijního programu
Absolvent umí především v ekonomickém ale i v sociálním pilíři udržitelnosti aplikovat nejnovější teoretické poznatky z oblasti ekonomických oborů (70%) a částečně i sociologie (30%) rámované interdisciplinární podstatou udržitelného regionálního a rurálního rozvoje. K tomu si osvojil soudobý teoretický diskurs, nejnovější aparát výsledků výzkumu a související diskusi v národních a mezinárodních souvislostech v oblastech spojených se sociokulturním a socioekonomickým kontextem rozvoje regionů a venkova. Absolvent vládne inovativními metodickými postupy, které umí aplikovat v pokročilých typech samostatného či týmového sociálně-vědního výzkumu, jehož výsledky umí publikovat nejen ve formě výzkumných zpráv, ale i publikací uváděných ve světově renomovaných databázích (Web of Science, Scopus). Absolvent má zkušenosti s tvůrčí činností v mezinárodním prostředí a ovládá nezbytný jazyk a schopnosti s tímto odborným jazykem nakládat v akademické a aplikační sféře. Absolvent je kompetentní formulovat praktická doporučení a opatření založená a podpořená empirickými daty z výzkumu. Absolventi nacházejí uplatnění v akademické a výzkumné sféře, kde vedou jak pedagogickou činnost, tak i vlastní činnost výzkumnou. Další sférou uplatnění jsou orgány státní a veřejné správy, kde působí jako odborníci schopní provádět samostatný výzkum poskytující údaje nezbytné pro formování praktických opatření a pro přípravu různých dokumentů (strategie, plány), které jsou potřebné z hlediska rozvoje regionů a venkova. Takto mohou působit i v nevládních organizacích a v místních akčních skupinách podílejících se na komunitně vedeném místním rozvoji a tak působit v oblasti sociálního a územního rozvoje. V neposlední řadě nacházejí uplatnění i v mezinárodních rozvojových organizacích a agenturách (např. FAO OSN).
Typické pozice absolventů:
- Samostatný výzkumný pracovník v oblasti regionálního rozvoje nebo rozvoje venkova
- Vědecký pracovník v oblasti rozvoje regionů a venkova
- Samostatný odborný pracovník v orgánech veřejné správy zabývajících se regionálním rozvojem nebo rozvoje venkova
Cíl studia ve studijním programu
Cílem doktorského studijního programu Regionální a sociální rozvoj je prostřednictvím vzdělávání v pokročilých oblastech odpovídajícího vědění v ekonomických oborech (70 %) a v sociologie (30 %) a soudobých metod vědeckého výzkumu v těchto oborech připravovat vysoce kvalitní odborníky ve sféře udržitelného regionálního rozvoje a rozvoje venkova, včetně sociálních aspektů tohoto rozvoje. Cílem je tak zajistit pro tyto studenty vzdělávání v rámci interdisciplinárního přístupu, které je bude vést k umění provádět samostatný a vysoce odborný sociálně vědní výzkum opřený o nejnovější teoretické poznatky z oblasti ekonomických oborů a šířeji i ze sociálních věd (sociologie) a tomto základě formulovat potřebná praktická a politická doporučení především z pohledu socioekonomické a sociokulturní dimenze rozvojových aktivit v lokálním, národním i globálním kontextu.
Koncepce studia
Studium je čtyřleté, což vytváří dostatečný časový prostor pro výzkum studentů a pro zpracování kvalitní disertační práce. Velký důraz v koncepci studia je kladen na výzkumnou práci doktorandů. Tomu je přizpůsoben i počet a struktura základních povinných zkoušek. Kromě zkoušky z angličtiny musí doktorand složit zkoušku ze dvou povinných předmětů, které mají vazbu na profil programu. Další studijní a výzkumné povinnosti si student v rámci Kreditového systému může přizpůsobit své představě, buď složí více zkoušek nebo bude více publikovat (nad rámec základních povinností). Tento postup umožní koncentrovat potenciál studentů zejména na výzkum vedoucí ke zpracování kvalitní disertační práce.
Příjímací řízení
Aktuální informace k přijímacímu řízení naleznete v sekci Doktorské přijímací řízení.
Podmínkou přijetí ke studiu v doktorském studijním programu PEF ČZU v Praze je úspěšné složení přijímací zkoušky a řádné ukončení studia v magisterském studijním programu.