Název projektu: Teaching Sustainability in Higher Education in the Field of Economics and Management (SUSTA)
Řešitel PEF: prof. Luboš Smutka, Ph.D., Ing. Pavel Kotyza, Ph.D.
Rozpočet konsorcia celkem: 29 050 EUR
Doba řešení: 2020 – 2022
Poskytovatel: Erasmus+
Číslo projektu: NR 2020-1-PL01-KA203-081980
Facebook: https://www.facebook.com/SUSTAerasmusprogram/
Hlavním cílem projektu je vytvoření vzdělávacího programu v oblasti udržitelného rozvoje a udržitelné spotřeby a zvýšit znalosti, povědomí a zapojení studentů ekonomických oborů do problematiky životního prostředí.
Do projektu je zapojeno pět partnerských univerzit: Poznan University of Economics and Business (Polsko), Česká zemědělská univerzita v Praze; Univerzita Miguela Hernandeze v Elche (Španělsko); Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitře (Slovensko); Univerzita v Szegedu (Maďarsko); Univerzita v Záhřebu (Chorvatsko).
Projekt se zaměřuje na vytvoření ucelené koncepce výuky udržitelnosti pro studenty oborů souvisejících s ekonomikou a podnikáním, což by mělo vest ke zvýšení povědomí o problematice udržitelnosti mezi studenty. Kromě toho se project zaměřuje na poskytování výzkumného zázemí za účelem vytvoření osnovy, rozvoje slovníku požadovaných dovedností a kompetencí týkajících se udržitelnosti, přípravy učebních podpor formou e-knih, přípravy příkladů z reálného světa a vytváření filmů o výuce #sustainability.
Jedním z cílů SUSTA je zvýšit povědomí o #environmentálních a #klimatických problémech. Na základě zprávy „European Attitudes to Climate Change and Energy“ (2018) bylo Španělsko zemí, kde bylo mezi lidmi největší znepokojením ohledně změny klimatu (více než 70 % osob je extrémně znepokojovalo), zatímco v jiných zemích bylo toto znepokojení mírné (ČR– 41 %) a v některých bylo nízké: Polsko – 35 %, Maďarsko – 26 %.
Veškeré výstupy projektu jsou zveřejňovány na webu. Novinky a aktuality ohledně udržitelnosti naleznete na facebooku projektu.
Výstup č. 1
„Identifikace vzdělávacích potřeb v oblasti udržitelnosti“ (IO1)
- Tento výstup se zaměřil na 2 aspekty: 1) Analýzu povědomí studentů o otázkách udržitelnosti a 2) Referenční výzkum stávajících kurzů o udržitelnosti ve vysokoškolském vzdělávání v partnerských zemích.
Výstup č. 2
„Slovník dovedností a kompetencí a rozšířená osnova učebního kurzu Udržitelnost“ (IO2)
- Zde bylo hlavně připraveno následující: 1) Slovník dovedností a kompetencí udržitelnosti a 2) Rozšířená osnova výuky kurzu o udržitelnosti pro vysoké školy.
Výstup č. 3
„Učebnice o udržitelnosti“ (IO3)
- Učebnice pro vysokoškolské studenty o vývoji a aktuálních otázkách udržitelnosti byla připraveny ve formě e-knihy. Ke stažení pod odkazem níže.
Výstup č. 4
„Sbírka případových studií o udržitelnosti“ (IO4)
- Jelikož výuku udržitelnosti nelze provádět pouze teoreticky, byl připraven soubor případových studií o udržitelnosti. Sbírka popisuje skutečné příklady řízení společností udržitelným způsobem, příklady problémů a výzev, kterým čelí společnosti, zaměstnanci a společnost v souvislosti s problémem environmentální, sociální a ekonomické soudržnosti.
Výstup č. 5
„Videa o Udržitelnosti“ (IO5)
- E-learning je stále častějším nástrojem používaným ve vzdělávání, protože pomáhá rozvíjet dovednosti a znalosti bez ohledu na fyzickou přítomnost na prezenčních přednáškách. Zaznamenaná videa z letní školy umožňují poslechu přednášek i bez fyzické přítomnosti v hodinách.