Název projektu: Studie vnímání vybraných typů přechodů pro chodce řidiči motorových vozidel
Odborný garant PEF: PhDr. Pavla Rymešová, Ph.D.
Rozpočet (ČZU): 1.848.240,- Kč
Rozpočet (PEF): 369.648,- Kč
Doba řešení: 2019 – 2021
Poskytovatel: TAČR - program ÉTA
Agenturní č. projektu: TL02000461
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Rymešová, Ph.D.
Přes nesporné pokroky a vývoj v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti automobilové dopravy stále na silnicích umírá zbytečně velké množství lidí. Velkou a zároveň velmi zranitelnou skupinou, která je provozem na pozemních komunikacích ohrožena, jsou chodci. Přechod pro chodce by měl být bezpečným koridorem, který (za dodržení zákonných podmínek) umožní symbiotické soužití světa chodců a motoristů. Přesto dosud nezanedbatelné procento chodců umírá právě na přechodech. Projekt porovná, jak řidič motorového vozidla za snížené viditelnosti (v daném výzkumu konkrétně za tmy) vnímá přechod pro chodce označený svislým a vodorovným dopravním značením, přičemž vodorovné značení (tzv."zebra") je doplněno zvýrazňujícími optickými prvky (viz TP 217) popř. signalizujícími vstup chodce do vozovky, a to s přechodem, který je označen pouze klasickým vodorovným a svislým dopravním značením. V rámci projektu jde také o to, zda lze postihnout (případně do jaké míry) změny řidičova vnímání přechodu označeného pouze dopravním značením (bez zvýraznění) bezprostředně poté, co tento řidič projel přechodem pro chodce, kde bylo pro dopravní značení použito zvýrazňujících prvků. Toto zjištění by mělo orgánům státní správy umožnit zkvalitnit rozhodovací proces při schvalování úprav, které vedou ke zvýraznění některých přechodů pro chodce tak, aby zároveň zvýšením bezpečnosti na jednom přechodu nebylo zvýšeno nebezpečí na přechodu druhém. Poznatky jsou určeny pro využití v metodickém pokynu Ministerstva dopravy ČR orgánům státní správy, které uvedené změny iniciují či schvalují.