Odvětví minipivovarů v České republice je dynamickým a dynamicky se rozvíjejícím odvětvím. prosperující odvětví, které hraje klíčovou roli v bohatém národním pivovarnickém dědictví. Týdenní program mezinárodního workshopu zahrnoval sběr dat, exkurze a mezinárodní výměnu zkušeností.
Mezinárodní workshop se konal v termínu od 11. – 15. prosince 2023 na Provozně ekonomické fakultě ČZU, za účasti 21 studentů.
Týdenní aktivity byly podpořeny online hybridní přípravou a sběrem sekundárních dat, které koordinovali učitelé ze tří různých institucí – PEF ČZU, Ekonomické fakulty Poznaňské zemědělské univerzity, a Francouzské školy mezinárodního agrorozvoje (ISTOM).
Týden začal rozsáhlým úvodem a doladěním organizačních detailů. Byla dokončena a sjednocena strategie řízených rozhovorů, která měla být použita během plánovaných rozhovorů. V úterý se jedna skupina účastníků vypravila na exkurzi do Plzně, kde si studenti prohlédli sladovnu Plzeňského Prazdroje. Druhá skupina se vydala směrem k Nymburku, kde navštívili pivovary a sladovny v okolí. Další exkurze probíhali v Praze nebo jejím okolí.
Ve středu účastníci navštívili pivovar v Lounech a Žatec, město zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO. Studenti se setkali s několika společnostmi zabývajícími se pěstováním chmele a obchodem s ním. Čtvrtek byl věnován zakončení sběru dat a správě informací získaných z rozhovorů. Kromě toho vyzpovídali i mladého producenta sladovnického ječmene. Ten poskytl cenné informace o technice pěstování, ekonomice a trhu sladovnického ječmene.
V pátek se jedna skupina setkala s pěstitelem chmele, aby se lépe seznámila s jeho výrobou. Ostatní studenti využili volné chvíle k dokončení diagramu (flow-chart) hodnotového řetězce, do něhož zahrnuli poznatky ze všech návštěv, rozhovorů a sekundárních zdrojů.
Jelikož interakce mezi studenty bude dále pokračovat i v lednu (hybridně), byla celý týdenní program zakončen integračním a socializačním večerem.
Týdenní zkoumání hodnotové vertikály se ukázalo být obohacující a výbornou pedagogicko-praktickou zkušeností. Znalosti získané při návštěvách, rozhovorech a sběru dat přispěly k hlubšímu pochopení složitých vztahů, které jsou v odvětví tvořeny.
Program kombinoval online a terénní aspekt výukového procesu. Na konci zimního semestru ISTOM (konec ledna) budou studenti obhajovat výsledky své práce a dokončenou studii před pedagogy a odborníky z praxe.