V zimním semestru akademického roku 2017/2018 Oddělení mezinárodních vztahů PEF společně s ekonomickou fakultou, University of Applied Sciences v Bernu a biotechnologickou společností CONTIPRO uspořádali spojenou výuku předmětu Strategic Management. Výuky se zúčastnilo 45 studentů z Bern University of Applied Sciences a 33 studentů ČZU (studenti magisterských oborů Business Administration, European Agrarian Diplomacy a Erasmus studenti).
Projekt CZeCH, který se letos konal již 4. rokem, propojuje studenty obou univerzit v rámci případové studie pro reálnou společnost – v tomto roce se jednalo o českou biotechnologickou společnost CONTIPRO. Hlavním tématem a cílem byla strategie růstu a vstupu na mezinárodní trhy pro produktový inkubátor společnosti. Práce na projektu probíhala v několika fázích – nejprve práce na podrobné strategické analýze v týmech na obou univerzitách nezávisle, následně virtuální propojení týmů až po intenzivní týden společného studijního bloku v Praze, jehož cílem byl rozvoj inovativních strategií pro mezinárodní růst inkubátoru.
První fáze projektu probíhala na obou univerzitách odděleně – pro ČZU v rámci výuky předmětu Strategic Management v zimním semestru. Prof. Dr. Marie Brechbühler Pešková (naše absolventka anglického oboru Economics and Management a garantka předmětu Going Global: Strategy and Operations na univerzitě v Bernu, kde dlouhodobě působí), vedla říjnu 2017 výuku v blokovém týdnu, aby studenty seznámila se základy strategického řízení a mezinárodních růstových strategií, uvedla je do problematiky a rozdělila do týmů. Představení strategického zaměření společnosti CONTRIPRO se ujala přímo paní Potočková (Technology Scouting Manager), zástupkyně firmy. Následně studenti pracovali v týmech na analýzách a návrzích strategie pod „koučingem“ Ing. Jany Polákové.
Poslední společná fáze projektu začala v pondělí 8.1.2018, kdy studenty obou univerzit ráno přivítal doc. Karel Tomšík a krátce jim představil naši univerzitu. Večer se celá skupina projektu podívala do univerzitního pivovaru, kde jim sládek doc. Ladislav Chládek představil výrobu Suchdolského Jeníka. Celý týden pak studenti intenzivně pracovali v týmech na společném projektu, který ve čtvrtek prezentovali před zástupkyní firmy CONTIPRO paní Potočkovou. Prezentací a hodnocení se za ČZU účastnila Ing. Jana Poláková a Prof. Ivana Tichá (garantka předmětu Strategic Management na ČZU), za Bern University of Applied Sciences přijela MSc. Lize Duminy a Prof. Dr. Marie Brechbühler Pešková. Následovalo předávání certifikátů a společná rozlučková večeře v centru Prahy. V pátek ráno čekala ČZU studenty ještě písemná zkouška, kterou většina z nich úspěšně zvládla.
Zástupkyně firmy paní Potočková o spolupráci dodává: „Práce se studenty byla velmi příjemné a bylo skvělé vidět tolik mladých lidí, kteří se s nadšením zapojili do nelehkého projektu. Práce nám přinesly skvělý obraz toho, jak nás ostatní vnímají. Můžeme s tím souhlasit anebo ne, ale nyní máme jasně vidět, co se nám daří komunikovat a co ne a jaká jsou obecná očekávání pro tento typ služby. Tomu přizpůsobíme naši budoucí strategii. Účast bych doporučila každému, kdo má novou službu nebo produkt a rád by na něj získal kvalifikovanou zpětnou vazbu. Některé otázky studentů byly hodně trefné a donutily nás přemýšlet o našem produktu novým způsobem a snažit se nalézat nová řešení. Co se týká samotné organizace projektu, skvělé bylo, že nás stál minimum času a přesto jsme obdrželi relevantní výsledky.“
Velmi nás těší, že se CzeCH projekt setkává s pozitivním ohlasem nejen ze strany zúčastněné firmy CONTIPRO, ale také studentů. Jedna ze studentek z Bernu hodnotí přínos předmětu následovně: „Tento projekt, obzvláště jeho poslední týden, kdy jsme pracovali společně s našimi kolegy z ČZU tady v Praze, byl velmi intenzivní. Zároveň to byla zkušenost, na kterou nikdy nezapomenu. A to nejen díky tomu, že projekt zcela přesahoval to, co se běžně učíme v rámci výuky, ale zároveň spolupráce v takto mezinárodním týmů se studenty z různých kultur na reálné případové study byla skvělým přínosem pro náš rozvoj jak studijní, tak osobní.“