Typ studijního programu: bakalářský
Profil studijního programu: profesně zaměřený
Profesně zaměřený studijní program je sestaven tak, aby studentům umožňoval zejména zvládnutí praktických dovedností potřebných k výkonu povolání podložené získáním nezbytných teoretických znalostí. Ve studijním programu Inovativní podnikání je výuka věnována zejména získávání praktických zkušeností, na základě kterých budou studenti rozvíjet své znalosti. Specifický způsob studia převzatý z finské Team Academy® zaručí studentům nejen praktické dovednosti, ale také hluboké, celoživotní odborné znalosti, dovednosti a návyky v rozsahu bakalářského vysokoškolského studia. Program je určený aktivním studentům, kteří chtějí získávat dovednosti i znalosti zejména prostřednictvím vlastní aktivity. Pokud máte dost sezení v lavicích a kromě učení máte zájem si i vše vyzkoušet v praxi, je tento program vhodný právě pro vás.
Forma studia: prezenční
Jazyk studia: český
Cizinci, kteří chtějí studovat v českém jazyce a nemají maturitní zkoušku z českého nebo slovenského jazyka, musí navíc úspěšně absolvovat i zkoušku z českého jazyka.
Udělovaný akademický titul: Bc.
Délka studia: 3 roky (6 semestrů)
Garant programu: doc. Ing. Ladislav Pilař, Ph.D.
Pro účast na přijímacím řízení do studijního programu Inovativní podnikání je nezbytné do přihlášky ke studiu vložit PDF soubor obsahující životopis a PDF soubor obsahující pouze webový odkaz na motivační video. Motivační video musí být uloženo na youtube.com. Přihláška ke studiu se podává online prostřednictvím Univerzitního informačního systému (UIS). Samotné přijímací řízení pak probíhá ve dvou kolech. V prvním kole jsou posuzovány životopisy a motivační videa. Pokud je účastník přijímacího řízení v 1. kole vybrán, je pozván k druhému kolu přijímacího řízení. Druhé kolo přijímacího řízení probíhá písemně a ústně. Písemná část má formu eseje na zadané téma a ústní část má formu skupinového dialogu dle W. Isaacs, Dialogue: The Art of Thinking Together (1999).
Náležitosti pro 1. kolo přijímacího řízení:
- Životopis: Podoba životopisu (rozsah a struktura) není pevně stanovena, musí být však napsán v českém jazyce a obsahovat minimální povinné součásti: informace o studiu, pracovních zkušenostech a dalších aktivitách. Forma životopisu je písemná.
- Motivační video: V rámci motivačního videa uchazeč o studium představí v českém jazyce minimálně svou motivaci, předpoklady, přínosy a silné stránky pro studium studijního programu Inovativní podnikání. Musí být dodržen časový limit maximální délky videa 2 minuty (obsah videa nad 2 minuty nebude posuzován).
Náležitosti pro 2. kolo přijímacího řízení:
- Esej: Požadavkem je v rámci 15 minut vytvořit souvislý text na zadané téma prokazující nejen znalost českého jazyka alespoň na úrovni B2 Evropského referenčního rámce, ale zejména schopnost formulovat a předávat své myšlenky. Esej musí být napsána v českém jazyce.
- Dialog: Skupinový dialog na zvolené téma probíhá střídavě v českém a anglickém jazyce a trvá 60 minut.
Profesně zaměřený bakalářský studijní program Inovativní podnikání je určen studentům se zájmem o podnikání, marketing, osobní rozvoj, týmovou spolupráci a leadership. Způsob vzdělávání vychází z finského vzdělávacího konceptu Tiimi Akatemia® (Team Academy®), který existuje již od roku 1993 a je rozšířen nejen po celém Finsku, ale také v Estonsku, Litvě, Nizozemí, Velké Británii, Švýcarsku, Španělsku, Maďarsku, severní a jižní Americe, Africe a Číně. Studenti jednotlivých vzdělávacích subjektů založených na konceptu a filosofii Team Academy® vytvářejí mezinárodní komunitu, v rámci které si vyměňují zkušenosti realizací společných projektů.
Studium je zaměřeno na profesní přípravu podnikatelů v excelentním výukovém prostředí učící se organizace. V průběhu studia jsou využívány například tyto vzdělávací přístupy: „experiential learning“, „learning by doing“, „exploratory learning“, „action learning“, „team learning“, „learning organisation“, „team coaching“, „self-managed learning“, „learning as holistics“ a další.
Na začátku studia studenti ve studijní skupině zakládají společný podnik* a tak od počátku studia řídí v týmu svůj reálný subjekt v prostředí skutečných konkurentů, zákazníků a reálných financí. Vlastní zkušeností tak získávají znalosti z uceleného cyklu podnikání od problematiky založení podniku, přes všechny jeho finanční, ekonomické, personální, produktové, marketingové, obchodní a jiné aspekty, až po strategická rozhodnutí o budoucím směřování podniku. Studenti v týmech realizují různé typy projektů pro externí zákazníky. Pro každý projekt studenti vytvoří speciální projektovou skupinu složenou z různých členů majících odlišné dovednosti a znalosti potřebné pro splnění cíle projektu. Studium je podpořeno týmovými kouči a odborníky z praxe.
*ČZU v Praze nemá ve studentských společnostech právní, ani majetkovou účast.
Cílem studia je studenty naučit: být zodpovědný k sobě, k ostatním i ke svému prostředí; pracovat a učit se v týmu a tým vést; vytvářet a rozvíjet vlastní tým, projekt a podnik směrem ke stanovené vizi; chápat a řešit problémy denního provozu podniku i jeho vedení; používat vhodné manažerské metody, nástroje a technologie (IT); uvádět na trh vlastní produkty a dále je rozvíjet s ohledem na jejich rentabilitu.
Absolvent studijního programu Inovativní podnikání je schopen vyhledat a aplikovat teoretické poznatky v praxi, je schopen sebeřízeného vzdělávání a rozvoje na základě sebereflexe a zpětné vazby, je ochoten a schopen celoživotního sebevzdělávání, umí odborně komunikovat nejen v českém, ale i anglickém jazyce alespoň na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a ovládá další světový jazyk alespoň na úrovni A2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, zvládá působit v mezinárodním prostředí, je otevřený novým zkušenostem a v praxi ověřuje schopnost čelit nejistotě, flexibilně si stanovuje své cíle a využívá vhodné pracovní metody, nezávisle rozhoduje a vybírá optimální řešení, je schopný týmové spolupráce. Absolventi mají teoretické a praktické znalosti a dovednosti v oblasti marketingu, učení se, vedení a podnikání v týmu.
V průběhu studia projde student třemi fázemi:
V rámci prvního ročníku student rozvíjí kompetenční oblast nazvanou Týmový student.
V prvním semestru student zvládne základní praktické dovednosti potřebné k výkonu povolání podložené nezbytnými teoretickými znalostmi, jako např. orientaci v praktickém výukovém prostředí učící se organizace, pochopení základů praktického způsobu výuky, dovednost být součástí týmu, definovat vlastní vzdělávací cíle, chápat svou roli ve vzdělávání a roli pedagoga. Tuto část studia je možné označit jako socializační, roli studenta pak jako pozorovatele či objevovatele.
Ve druhém semestru student zvládne základní praktické dovednosti potřebné k výkonu povolání podložené nezbytnými teoretickými znalostmi, jako např. propojení se s praxí, tvorba vnitropodnikových projektů, dovednost čelit individuálním konfliktům, definovat svou roli uvnitř podniku, porozumění rozdílům mezi teorií a praxí. Tuto část studia je možné označit jako post-socializační, roli studenta pak jako experimentátora.