Majitel social media agentury Fairy Tailors
S Honzou Vašíkem jsme se potkali na Dnech otevřených dveří PEF. Přišel sem podpořit obor Systémové inženýrství, který na PEF úspěšně absolvoval v roce 2011. Ještě při studiu začal podnikat a hned po státnicích založil reklamní agenturu se širokým portfoliem služeb. Později se začal specializovat a nyní tak se svou agenturou Fairy Tailors šije příběhy značek na sociálních sítích. Co si pod tím představit?
Agentura, které Honza šéfuje, se zaměřuje na branding, komunikaci a správu profilů na sociálních sítích středně velkých firem a korporací. Tedy oblast, která nabyla důležitosti s rozvojem sociálních sítí. Fairy Tailors (volně přeloženo “pohádkoví krejčí”) tak pomáhají firmám při budování značky na těchto sítích. Honza má v zásobě celou řadu příběhů z praxe o úspěšných marketingových kampaních, které jeho společnost vedla. Rozhodně bylo zajímavé nahlédnout pod pokličku fungování on-line marketingu ve známých společnostech jako například Teekanne, LEE, HET, TV Nova a Plus4U Mobile. Sepsat všechny příběhy z marketingové praxe, které Honza během našeho rozhovoru vyprávěl, by vydalo na samostatný článek. Další případové studie či reference si můžete prohlédnout buď na webu Fairy Tailors nebo na jejich SlideShare profilu.
Je vidět, že jeho podnikání má skutečně úspěch. Na mou otázku, co je pro úspěšné podnikání důležitější, jestli škola nebo spíše praxe, odpověděl, že obojí je důležité a dodal: “Škola vám dá teoretický základ, který pak dále rozvíjíte v praxi. Já jsem raději založil firmu až po škole, protože jinak by mě práce tak pohltila, že bych studium asi nedokončil. Dnes kolem sebe však vídám řadu studentů, kteří zvládnou obojí. Já jsem to měl ale vždy nastavené tak, že první byla škola a až pak práce.” Co se týče školy, Honzovi hodně dalo studium předmětů na katedře řízení. “Rád vzpomínám například na pana docenta Šubrta, ale i celou řadu dalších kantorů, kteří dokázali podat přednášky zábavnou formou. A o tom to podle mě je – brát školu i business jako zábavu. Obojí vás musí jistým způsobem bavit, protože pokud to děláte pouze proto, že musíte, nebo že to po vás někdo vyžaduje, zbytečně se trápíte; a tomu pak mnohdy odpovídají i výsledky.”
Díky nadšení pro věc a značné míře vytrvalosti, která trvala snad více než půl roku, se tak Honzově agentuře podařilo získat jako klienta jedno z lyžařských středisek z oblasti Švýcarsko-německých hranic. „Když jsme se klienta po stvrzení podmínek spolupráce zeptali, co bylo důvodem proto, že se rozhodl pro spolupráci s námi, byť po tak dlouhé době, dočkali jsme se poměrně překvapivé, ale zároveň velice potěšující odpovědi. Bylo to prý naše obrovské nadšení a odhodlání posunout věci kupředu – tím správným směrem, které jsme po celou tu dobu dávali najevo.“
Jak takové budování značky vypadá v praxi? “Aby byla komunikace značky srozumitelná a uvěřitelná, musí si její majitel uvědomit, že to není o tom, co si myslí on, ale především o tom, co si o značce, produktech nebo službách myslí její zákazníci,” říká Honza. Překvapivě to hodně firem vlastně ani neví. “Divili byste se, ale v drtivé většině případů začíná naše spolupráce s klientem jakýmsi “produktovým školením”, které u něj absolvujeme. Je pro nás totiž naprosto nezbytné pochopit produkt, službu či filosofii klienta, jehož komunikaci budeme mít na starosti. Často je to i zábava – třeba prodoužený víkend strávený ve výše zmíněném lyžařském středisku byl moc příjemný. Díky tomu jsme se mohli daleko lépe vžít do role návštěvníků a zvolit tak správnou formu a styl komunikace.”
“Marketér musí být z poloviny psycholog.”
“Marketér musí být tak z poloviny psycholog” říká Honza. “K tomu, abychom pochopili, jak značka klienta funguje, jak bychom s ní měli dále pracovat a tedy jaký styl, tonalitu či frekvenci komunikace bychom měli zvolit, existuje celá řada metod, postupů či pouček.” Ve Fairy Tailors prý ze všeho nejvíce pracují s archetypy, které má každý z nás v sobě hluboce zakořeněné. “Jsou to v podstatě jakési předobrazy, velice jednoduché a stručné popisy či vzorce, které do značné míry ovlivňují či přímo určují naše chování,” vysvětluje Honza. “Ale abych jen nevyprávěl a dal vám nějaký hmatatelný příklad, tak třeba náš archetyp je Jester neboli Šprýmař či Šašek.” Poněkud zvláštní, zdá se mi.
“Tento archetyp na nás pasuje z mnoha prostých důvodů. Jednak jsme my všichni v rámci Fairy Tailors takoví šprýmaři, kteří chtějí prostě a jednoduše rozzářit svět, ale i proto, že se našim klientům snažíme v mnoha ohledech sundavat růžové brýle či nastavovat zrcadlo. Jinými slovy, říkáme jim prostě a jednoduše pravdu a jak jistě moc dobře víte, stejně tak fungovali i šaškové na dvoře panovníků, kteří mohli říci svému králi, co si o něm popravdě myslí, aniž by je za to čekala druhý den poprava,” objasňuje Honza. Archetyp Šprýmaře přivedl Fairy Tailors mimo jiné k tomu, že místo klasických vizitek rozdávají hrací karty – tedy vizitky vyvedené jako hrací karty. Aktuálně mají všichni esa, ale pro další sérii vizitek prý mají připravené překvapení. Na závěr Honza vytáhne a“z rukávu” svou eso-vizitku, poděkuji mu za rozhovor a rozloučíme se.
Autor: Marie Pechrová
Foto: Václav Lohr